STÖD TILL UKRAINA

Equmeniakyrkan i Sävedalen samarbetar i flyktingmottagandet med övriga kyrkor och organisationer samt med kommunen i Partille. De vi främst har kontakt med är Svenska kyrkan vilka har flertalet anställda som arbetar aktivt med situationen.

Så här ser strukturen ut för vår församling:

• Kontakt med Svenska kyrkan och kommunen:
    Derek Walles
  • Konkret arbete med de familjer/personer som tilldelas vår församling:
    Social Mission via Derek Walles

Nedan kommer en beskrivning kring hur du kan hjälpa till.

BOENDE

Har du plats för en flykting eller flyktingfamilj?

Här kan du lämna uppgifter om boende: formulär om boende

Familjehem: Partille kommun förbereder sig på att kunna hjälpa barn på flykt, och socialtjänsten i Partille kommun söker nu familjehem till ensamkommande barn. Läs mer om att bli familjehem i Partille

Det går också bra att kontakta derek@eqks.se innan du fyller i något av dokumenten om du vill veta mer.

RESURSPERSON ELLER VOLONTÄR

Vill du vara resursperson för dem som vår församling tilldelas och specifikt har, eller kommer få personlig kontakt med, så tar du kontakt med Social Mission som leder samordningen av detta arbete. Kontakten tas via Derek Walles.

Vad innebär det att vara en resursperson? Allt från att handla mat, till att kanske göra en utflykt, ta en fika, fylla i papper etc. Resursperson kan du vara vid enstaka tillfällen eller mer kontinuerligt.

Östhjälpen som vår församling är en del av stöttar Ukraina och behöver volontärer i sitt arbete. Kontakta Margareta Zettergren mt.zettergren@gmail.com

Vill du vara volontär på övriga samarbetsplatser i Partille?

Till exempel på språkcaféet? Kan du kanske tolka? Vill du vara kontaktperson/fadder för flyktingar som anländer? Vill du jobba praktiskt med att till exempel förmedla livsmedel eller kläder?
Anmäler du dig i formuläret nedan så hanteras dina uppgifter av diakon eller präst i Svenska kyrkan i Partille som leder samordningen av detta arbete.
Här anmäler du dig som volontär

Vill du stötta ekonomiskt?

Församlingens nystartade egna fond ”flyktingfonden”
Vår församling har startat upp en egen fond som vi kallar ”flyktingfonden”. De pengarna som kommer in här använder vi i nuläget för att stödja de familjer/personer som vi specifikt har eller kommer få personlig kontakt med (livsmedel, hygienpaket, underkläder mm).

Swish: 123 588 12 14 Märk med ”flyktingfond”

Bankgiro:  782-2109 Märk med ”flyktingfond”

Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta Derek eller Johanna

derek@eqks.se