KONFIRMATION 2025

START NOVEMBER 2024

Född 2010 eller tidigare?
Vi ser fram emot att hänga med och dela konfirmationstiden och livet med dig. Vi erbjuder en konfirmationsläsning och gemenskap under perioden november till maj samt möjlighet till efterkonfirmation.

Syftet med konfirmationen är att väcka nyfikenhet för Gud, bibeln och den kristna tron. Trygghet och tillhörighet är viktiga ledord för oss.

Konfirmationsläsningen förutsätter inte att du är kristen, men ger möjlighet att utifrån den kristna tron och dess berättelser reflektera över livets olika utmaningar och frågor som: Vem är jag? Vem är Jesus? Hur bemöter jag mina medmänniskor? Vad är meningen med livet? Finns Gud?
Dessutom är konfan ett kanontillfälle att lära känna nya kompisar!

Konfirmationen anordnas av Equmeniakyrkan i Sävedalen och Equmeniakyrkan i Jonsered i samarbete med handbollsklubben Sävehof.

Innehåll
Några exempel på vad konfan innehåller är gruppsamtal, lektioner, go gemenskap, drama, gudstjänster, andakter och läger.

Vad innebär Konfirmation?
Ordet betyder att bekräfta och är en tradition med djupa rötter i kyrkan. Traditionellt sett var konfirmationen en bekräftelse av barndopet och en övergång till en mera vuxen tro när man också började få ta emot nattvarden.

I Equmeniakyrkan innebär bekräftelsen inte bekräftelse av barndop utan en bekräftelse på att man fått undervisning i den kristna tron. Konfirmationen är inte heller direkt knuten till nattvarden. Men för den som vill ges möjligheten att låta döpa sig och att ta emot nattvarden.

Upplägg
Läsning sker på torsdagar och pågår november 2024 – maj 2025 och innehåller lektioner samt tre läger varav det sista är en långhelg (Kristi himmelsfärd). Dessutom obligatorisk närvaro på några gudstjänster och tonårskvällar.
Första lektionen är 21 november 2024.

Kostnad
För studiematerial, läger, mat, resor mm tar vi ut ett självkostnadspris på 3100 kr.

Ledare
Vi har ett arbetslag med pastorer och ideella ledare i olika åldrar som är taggade på konfa!

Informationsträff
Konfirmander och föräldrar möts till en första informationsträff med inskrivning 14 november 2024 kl 19.
Vi träffas i Equmeniakyrkan Sävedalen, Skolvägen 8, i Sävedalen.

Sävehof?
Du som spelar i IK Sävehof kommer få mer information och en inbjudan även genom klubben, men du anmäler dig på samma sätt som andra genom länken nedan. Där kan du markera att du spelar i Sävehof, det hjälper oss i samordningen.

Anmälan
Anmälan öppnar 1 juni kl 15 och stängs när det är fullt eller senast 1 november. Om du har frågor får du gärna kontakta oss via mail: konfa@eqks.se.

Välkommen att haka på!